donderdag 7 juni 2012

KUNO Concertreeks 2012 Voerendaal: Een eerste recensie

Van muzikaal adviseur van de Stichting Verenigde Nederlandse Korenorganisaties Limburg Frans Waltmans ontvingen wij onderstaande recensie over de eerste twee KUNO concerten.



KUNO Concertreeks 2012 Voerendaal
De kop is er af van de concertreeks in het kader van het eerste Cultureel Kuno Festival 2012 Voerendaal, en na twee concerten kan er al geconcludeerd worden dat de KUNO concertreeks mag rekenen op een groot aantal bezoekers.
Het openingsconcert werd gegeven door Madrigalchor Aachen met barokmuziek uit Midden-Duitsland in combinatie met een solistisch optreden aan het orgel van dirigent/organist Hans Leenders. Voor het koor was het een uitdaging een antwoord te vinden op de rijkelijk aanwezige akoestiek in de kerk. Men probeerde dat tijdens een proefrepetitie te vinden door op zoek te gaan naar de juiste plaats en opstelling van het koor. Dat is het koor goed gelukt. Koorbalans en de polyfone weefsels in de composities bleven mooi intact. Bovendien koos het koor voornamelijk voor rustige tempi en vermeed het al te luidruchtige fortepassages. Het concert werd onderbroken door een kort orgelspel van Hans Leenders. Hij tackelde bij voorbaat het eventuele probleem van de akoestiek door speelwijze en registerkeuze aan te passen, met als resultaat dat de toehoorders konden genieten van een mooi doorzichtig en sprankelend orgelspel.



Canto Rinato (letterlijk: herboren zang) o.l.v. Anton KropivÅ¡ek is een relatief jong ensemble dat men kan beschouwen als de opvolger van het opgeheven ensemble “The Anthony Singers”. In deze nieuwe hoedanigheid trad het koor op in de KUNO concertreeks. Het koor bracht een muziekprogramma met als titel “Hope, Faith, Life and Love”. Het gekozen programma diende aldus de dirigent opgevat te worden als een soort van muzikale meditatie voor zowel koor als ook voor het publiek, even wegdromen met muziek als balsem voor de ziel. Het was een concert met muziek uit meerdere stijlperioden, van een Italiaanse laude uit de 15de eeuw tot aan hedendaags werk. Het zal niemand verbazen als men opmerkt dat bij dit nog jonge ensemble aan koorklank en intonatie gewerkt dient te worden. Tegelijkertijd konden de luisteraars ook genieten van prachtige zang zoals Gorecki’s compositie Amen, dat op schitterende wijze werd vertolkt. De melodische lijnen kwamen goed tot hun recht en de opbouw naar sterkere dynamische fragmenten was evenwichtig zonder zichzelf te overschreeuwen. Ook in dit concert had de dirigent een persoonlijke inbreng. Kyrie en Gloria uit de door KropivÅ¡eks gecomponeerde mis Marijina Sv. Masa werden met verve vertolkt, en ook zijn Wees Gegroet als afsluiter van het concert smaakte naar meer. Het was een geslaagd concert met achteraf alleen maar positieve reacties van de vele aanwezige bezoekers.



Frans Waltmans juni 2012

Fragmenten uit beide concerten vindt u hier en hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten