zondag 3 juni 2012

Eerste inzending KUNO Kunst

Aan mevrouw Ans Reijnaerts-Palmen de eer om als eerste een kunstwerk in de KUNO kunstwedstrijd te hebben ingeleverd. Daarbij stuurt ze een heel leuk verhaal dat we u hierbij laten lezen.



HET IS DUS TOCH WAAR.
Dat verhaal van Kuno en Aldegonde. Ik heb altijd gemeend dat dit verhaal verzonnen was, maar nadat ik het gelezen heb, kwam in mijn herinnering het verhaal van mijn moeder en de kundersteen: We moeten ongeveer een eeuw in de tijd terug, rond het jaar 1900. In 1912 is mijn moeder, E. Gorissen geboren als oudste van 6 kinderen. In die tijd woonden zij in Kunrade in het huis genaamd ” I Genne Christus”. Een oud huis, naderhand is dit afgebroken. Het stond aan de kant van cafĂ© Smeets. Mijn moeder speelde graag op zolder, zij vertelde mij dat er een groot houten kruisbeeld op lag zonder armen of benen , ook lag er een kundersteen met een afbeelding van een man en vrouw, weliswaar beschadigd ,maar heel goed te herkennen, het was gekleurd met enkele letters. Mijn moeder vertelde mij dat deze steen door haar vader (die een fervent paardrijder was) op een paardrit met zijn vriend l Moulen in de buurt van de Kunderberg was gevonden, ze dachten dat het een godsdienstige voorstelling was, mijn opa heeft het mee naar huis genomen omdat hij het een mooie steen vond, en heeft hem op zolder gelegd. Het kruisbeeld is naderhand gerestaureerd en op een huis aan de Heerlerweg gehangen. Helaas verloor mijn moeder haar geliefde vader al op 8 jarige leeftijd, dus kon hij niet meer aan haar de exacte vindplaats vertellen toen ze ouder was. Mijn oma moest daarna noodgedwongen verhuizen naar een ander huis maar de steen is meegegaan als herinnering en al die jaren op zolder blijven liggen bij mijn oma en naderhand mijn ouders. Zo is hij in mijn bezit gekomen. Toen ik het verhaal las van Aldegonde en Kuno ben ik naar de zolder gegaan en gekeken of de namen klopten met de legende. De meeste letters zijn verdwenen , maar zoals het verhaal verteld is, de vindplaats in de Kunderberg, misschien was hier een huis of kasteel met een gedenksteen van het paar Aldegonde en Kuno. Ik wil hem heel graag aan U laten zien. Stamt hij wel echt uit de tijd van Aldegonde en Kuno ?

Ans Reijnaerts-Palmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten